Mand

Je mand is leeg

Mand

Je mand is leeg
Vrouw slaapt op haar zij

Hoe verander je je slaaphouding?

Er zijn veel adviezen over de slaaphouding. Sommigen geloven dat het beter is om een zijslaper te zijn dan een rugslaper. Anderen zeggen het tegenovergestelde. Slechts weinigen raden aan om op de buik te slapen. Als je geen slaapgerelateerde lichamelijke problemen hebt, en je jouw partner niet stoort met je gesnurk, is er geen reden om jezelf in een andere slaaphouding te dwingen.

Als je daarentegen wel nekpijn hebt of je partner de slaap tekort komt door jouw gesnurk, zijn er dingen die je kunt doen om de slaaphouding te veranderen en hopelijk het probleem op te lossen.

Onze beste tips om je slaappositie te veranderen

Om te beginnen moet je ernaar streven in je gewenste slaaphouding in slaap te vallen. Wat er tijdens je slaap gebeurt, kan moeilijk te controleren zijn, maar er zijn enkele trucs die je kunt gebruiken:

Je wilt een zijslaper zijn:

  1. Maak een fysiek voorwerp vast aan de achterkant en de voorkant van je pyjamatop om te voorkomen dat je op je rug of op je buik slaapt. Sommige mensen raden een tennisbal aan, maar het kan van alles zijn dat oncomfortabel is om op te liggen, en dat gemakkelijk weer verwijderd kan worden.
  2. Zorg voor het juiste kussen om op je zij te slapen. Het moet middelhoog tot hoog zijn om de ruimte tussen je hoofd en je schouders op te vullen en je nek en ruggengraat in een rechte lijn te houden.
  3. Zorg voor het juiste matras om op je zij te slapen. Het moet zacht genoeg zijn om je schouders en heupen in te laten zakken en je wervelkolom in een rechte lijn te houden.
  4. Maak het extra comfortabel om op de zij te slapen. Koop een kniekussen, dat ontlast je heupen en onderrug.
  5. Plaats kussens rond je lichaam om een barrière te vormen die het moeilijker maakt om naar je rug of je buik te draaien.

Je wilt een rugslaper zijn:

  1. Maak een fysiek voorwerp aan de voorkant van je pyjamatop om te voorkomen dat je op de buik slaapt. Sommige mensen raden een tennisbal aan, maar het kan van alles zijn, dat oncomfortabel is om op te liggen, en dat gemakkelijk weer verwijderd kan worden.
  2. Zorg voor het juiste kussen om op je rug te slapen. Het moet laag zijn om je nek en wervelkolom in een rechte lijn te houden.
  3. Zorg voor het juiste matras voor het slapen op de rug. Het moet matig tot stevig zijn om je onderrug en nek te ondersteunen en te voorkomen dat je schouders en heupen in het matras wegzakken.
  4. Koop een extra kussen voor onder je knieën om de druk op je ruggengraat te verminderen en deze in lijn te houden..
  5. Maak een barrière van kussens aan weerszijden van jezelf om te voorkomen dat je op je zij of buik draait.
  6. Verhoog je bovenlichaam, hetzij door het hoofd van je verstelbare bed te verhogen, als je er een hebt, of door kussens onder je rug, nek en hoofd te leggen.
  7. Gebruik een slaapmasker. Als je het licht niet kan afwenden, kan een slaapmasker je helpen om duisternis te creëren. 

Pas op dat je met een van deze methoden je slaapkwaliteit na verloop van tijd niet verlaagt. Je wilt 's ochtends niet uitgeput wakker worden na een nacht van verstoorde slaap.

Als je langere tijd slaapproblemen ervaart, is het belangrijk dat je een arts raadpleegt om een oplossing te vinden. Een arts kan een diagnose stellen en medische aandoeningen behandelen. Raadpleeg altijd je arts voordat je veranderingen aanbrengt als je zwanger bent of gezondheidsproblemen hebt.

 

Lees meer over wat jouw slaaphouding zegt over jouw persoonlijkheid.

Van slaaphouding veranderen is niet eenvoudig

Het kan tijd kosten om een gewoonte te veranderen en je moet erop voorbereid zijn dat het heel moeilijk is om je bewegingen tijdens de slaap onder controle te houden. We veranderen allemaal van slaaphouding - sommigen zeggen tot 40 keer per nacht, dus zelfs als je in een bepaalde houding in slaap valt, zal je waarschijnlijk in een andere wakker worden.

Je moet jezelf laten leiden door hoe je je voelt als je wakker wordt. Is de nekpijn verdwenen of minder geworden? Heeft je partner goed geslapen? Word je wakker en voel je je goed uitgerust? Dat zijn tekenen dat je erin slaagt je slaaphouding te veranderen en je slaap te verbeteren.

Ontdek meer

Tips voor een betere nachtrust tijdens de zomer

Lakengids

Slaapkamergids

10 tips voor een goede nachtrust

Vind jouw lokale JYSK winkel

Krijg advies en hulp van onze JYSK medewerkers en ontdek ons uitgebreide assortiment in de winkel.