Mand

Je mand is leeg

Mand

Je mand is leeg

ONTDEK ONZE NIEUWE MEUBELEN | NU MET KORTING TOT 60%

Bekijk alle aanbiedingen
Powernap

Zijn powernaps goed voor je?

Datum:

Categorie: Slapen

Slaap is belangrijk voor je welzijn en je bent waarschijnlijk niet de enige die vindt dat hij of zij te weinig slaap krijgt. Je hebt vast wel eens een powernap gedaan. Maar is een powernap nou echt goed voor je?

Vraag jezelf eerst af of je echt een dutje nodig hebt. Als je je overdag slaperig en futloos voelt, zorg er dan eerst voor dat je een goede nachtrust krijgt. Met een powernap kun je slaaptekort namelijk niet compenseren. Als je je over het algemeen goed voelt gedurende de dag en als je een goede nachtrust hebt, kun je bepaalde hersenfuncties zoals je geheugen, je concentratievermogen en je creativiteit verbeteren met een kort middagdutje. Een powernap zorgt ook voor een verlaagde kans op hart- en vaatziekten en infecties.

Er zitten dus veel voordelen aan het doen van een powernap, maar dit is wel afhankelijk van hoe lang je powernap duurt en wat voor slaap je krijgt. 

Ben jij een natuurlijke powernapper?

Niet iedereen is een goede powernapper. Ongeveer 60% van de bevolking is geen natuurlijke powernapper. Ze neigen tijdens de powernap in een diepe slaap te vallen. Wanneer ze wakker worden, voelen ze zich slaperig in plaats van energiek. Mensen die wel natuurlijke powernappers zijn, slapen licht tijdens een dutje. Ze worden na 20 tot 30 minuten vanzelf weer wakker en voelen zich dan alert en energiek. 

Ben je geen natuurlijke powernapper maar wil je wél profiteren van de voordelen die het voor je hersenen biedt, dan kun je jezelf een kort dutje aanleren. Zorg ervoor dat je middagdutjes kort duren, ongeveer 20 - 30 minuten. Dit voorkomt dat je in een diepe slaap valt en je gedesoriënteerd en slaperig wakker wordt. 

Hoe lang duurt een slaapcyclus?

Om een goede powernap te doen is het belangrijk dat je weet hoe lang een slaapcyclus duurt. Een slaapcyclus duurt ongeveer 90 minuten en in deze tijd beweegt je brein door vijf verschillende fasen. Er zijn twee hoofdfasen in je slaap: de REM slaap (rapid-eye-movement) en de NREM slaap (non-rapid-eye-movement). 

In de eerste slaapfase beginnen je hersenen te vertragen en slaap je licht. In de tweede fase stopt je oogbeweging en beginnen je hersenen echt te ontspannen. Idealiter zou je je middagdutje alleen tot deze twee fasen moeten beperken. In de derde fase ga je naar de diepe slaap, waar je hersengolven langzamer beginnen te werken en je voorbereiden op de diepste stadia van de slaap. Bij een middagdutje zou dit het laatste moment moeten zijn om wakker te worden als je niet de hele slaapcyclus wilt doorlopen. Fase vier is het diepste stadium van slaap en in stadium vijf vindt de REM-slaap plaats. Je ogen bewegen rond en het grootste deel van je dromen gebeurt tijdens deze fase. Als je tijdens de laatste twee fasen wakker wordt, voel je je erg duf en gedesoriënteerd. 

Na de vijfde fase start de slaapcyclus opnieuw. De voorkeur heeft het om een hele slaapcyclus te doorlopen van 90 minuten, maar de kans is groot dat dit niet past in je drukke agenda. 

Ontdek wat voor jou werkt

De lengte van een ideale powernap verschilt per persoon. Voor de meeste mensen is een powernap tussen de 20 en 30 minuten het meest geschikt. Probeer verschillende middagdutjes uit qua lengte, zodat je er achterkomt wanneer je het meest energiek wakker wordt. Vergeet niet dat het bij de gemiddelde persoon 15 minuten duurt om in slaap te vallen. 

De lengte van je powernap en het soort slaap dat je krijgt, bepalen welke voordelen je powernap heeft voor je hersenen. Een dutje van ongeveer 20 minuten is goed voor je alertheid en motorische vaardigheden. Langere dutjes helpen je geheugen en creativiteit te verbeteren. Powernaps van 30 tot 60 minuten zijn goed voor het nemen van beslisslingen. Een powernap van 60 tot 90 minuten verbetert het vermogen om creatieve problemen op te lossen. 

Wat is het beste tijdstip voor een powernap? Het meest ideaal is om de powernap in de vroege middag te doen. Meestal heb je na lunchtijd sowieso al een middagdipje. Wanneer je te laat een powernap doet, kan dit invloed hebben op je nachtrust en je natuurlijke slaapritme. Wanneer je te vroeg een powernap wilt doen, is je lichaam misschien nog niet klaar om alweer te gaan slapen. 

Voel je je vaak overdag slaperig of heb je langdurige slaapproblemen, dan is het goed om hulp te zoeken bij een professional. Je overdag iedere keer slaperig voelen kan een symptoom zijn van ernstige problemen. Een arts kan een diagnose stellen en eventuele medische aandoeningen behandelen. 

Bronnen
https://www.menshealth.com/health/a19533090/is-napping-healthy-or-am-i-too-tired/
https://www.webmd.com/balance/features/the-secret-and-surprising-power-of-naps#1
https://sleepfoundation.org/sleep-topics/napping