Mand

Je mand is leeg

Mand

Je mand is leeg
Tien tips voor een goede nachtrust

Tien tips voor een goede nachtrust

Datum:

Categorie: Slapen

Tags: Tips, Goede nachtrust

Een goede nachtrust is van essentieel belang voor ons dagelijks functioneren, onze gezondheid en, niet onbelangrijk: ons humeur. Wanneer ik goed uitgerust ben sta ik blijer op, heb ik voldoende energie om de dag door te komen en krijg ik zin om nieuwe dingen aan te pakken. Daarbij vind ik slapen ook gewoon heerlijk tijdverdrijf en word ik redelijk (lees: ontzettend) kortaf van te weinig slaap. Reden genoeg dus voor mij (en mijn omgeving) om veel waarde te hechten aan mijn heilige acht uur slaap.

Nu lukt dat normaliter prima (want: slapen is mijn hobby) maar er zijn natuurlijk ook wel eens van die nachten dat het allemaal niet zo goed wil lukken. Dat ik maar lig te draaien en woelen en de slaap gewoon niet wil komen. Heel vervelend, maar gelukkig zijn er manieren om dit soort nachten zoveel mogelijk te voorkomen. Kamp jij regelmatig met gebroken nachten of val je moeilijk in slaap? Met onderstaande tips slaap jij binnenkort als een roosje.

Zorg voor een donkere slaapkamer

Gedurende de dag maakt je lichaam een stofje genaamd serotonine aan. Dit wordt opgewekt door licht en het zorgt ervoor dat je wakker en fit bent. Wanneer het donker wordt zet dit stofje zich om in melatonine, het slaaphormoon. Een donkere slaapkamer zal dus de aanmaak van melatonine stimuleren, wat ervoor zorgt dat je makkelijker in slaap valt. 

Slaap op vaste tijden

Wanneer je iedere dag rond dezelfde tijd opstaat en gaat slapen, zal je lichaam daar aan wennen. Je lichaam en geest zijn gevoelig voor regelmaat en gewoontes, waardoor je bij een regelmatig slaappatroon iedere dag rond dezelfde tijd een seintje zal krijgen dat het tijd is om te gaan slapen. Je lichaam stelt zich daarop in en je zal minder moeite hebben met in slaap vallen. 

Vermijd prikkels

Het is heel verleidelijk om voor het slapen gaan nog even je Facebook of Instagram te checken, maar je kunt het toch beter laten. Teveel prikkels vlak voordat je gaat slapen zorgen ervoor dat je hersenen actief blijven en je minder makkelijk in slaap valt. Wil je toch nog wat omhanden hebben vlak voor het slapen? Lees dan een boek, bij voorkeur met korte verhaaltjes. Lezen vermoeit de ogen waardoor zij de neiging krijgen om dicht te vallen. Verder werkt lezen ontspannend, waardoor je sneller in slaap valt. 

Eet niet vlak voordat je naar bed gaat

Door te eten zal je stofwisseling omhoog gaan, waardoor je juist nieuwe energie krijgt. Je lichaam kan die energie niet kwijt, waardoor je minder makkelijk in slaap valt. Mocht je toch honger hebben, kies dan voor een kleine snack, bij voorkeur bestaande uit eiwitten en/of vetten. Die brengen je suikerspiegel minder snel omhoog, waardoor je een mindere energiepiek krijgt en langer verzadigd bent. 

Beweeg voldoende overdag

Ben jij ook altijd zo kapot na een familiedag vol Oudhollandse spelletjes? Of het voetbaltoernooi van kantoor? Dikke kans dat je de nacht erop slaapt als een roos. Waarom? Beweging put het lichaam uit. En dat wil zich daarna graag herstellen door middel van slaap. Wekelijks sporten is dus niet alleen goed voor je figuur en gezondheid, maar ook voor je nachtrust. 

Beperk uitslapen

Dit is mijn persoonlijke valkuil. Man, wat is het heerlijk om in het weekend lekker uit te slapen. Geen haast, rustig wakker worden, misschien nog een keertje omdraaien… Ja, daar kan je me voor wakker maken. En dat moet eigenlijk ook, want uitslapen is namelijk helemaal niet zo goed voor je. Natuurlijk, een keertje bijslapen is helemaal niet erg, maar het moet geen gewoonte worden. Hiermee verstoor je namelijk je zorgvuldig opgebouwde ritme, waardoor je ´s avonds weer minder goed in slaap zal vallen. Pas hier dus mee op. 

Doe geen dutjes overdag

Om dezelfde reden als de vorige tip. Wanneer het op een goede nachtrust aankomt is je bioritme heilig. En dutjes verstoren je ritme net zo erg als regelmatig uitslapen. Probeer deze dus ook te beperken. 

Voer een ritueel in

Zoals al eerder aangegeven raakt je lichaam gewend aan regelmaat en gewoontes. Wanneer je een uur voordat je gaat slapen een handeling uitvoert zal je lichaam dit herkennen als een teken dat het bijna tijd is om te gaan slapen. Kies voor een rustgevende handeling als een kopje (goede nachrust) thee drinken, even lezen, douchen of in bad gaan. 

Doe ontspanningsoefeningen

Wanneer je niet goed in slaap komt door bijvoorbeeld stress of spanning kan het helpen om ontspanningsoefeningen te doen. Op WikiHow en Youtube zijn verschillende voorbeelden te vinden, al kan je er ook voor kiezen om bijvoorbeeld een CD met ontspanningsmuziek te draaien en je op je ademhaling te concentreren. Kies wat voor jou het beste werkt. 

Kies een goed bed

Last maar zeker niet least: zorg voor een goed bed. Het juiste matras speelt een cruciale rol in jouw goede (of slechte) slaappatroon. Lig je op een verkeerd of te oud matras? Dan kunnen zich naast slaapproblemen ook rugklachten of problemen met je doorbloeden voordoen. Lucht je matras maandelijks en keer het regelmatig om. Zo voorkom je kuilvorming. Toch toe aan een nieuw bed? Laat je dan goed adviseren en bekijk van tevoren de checklist tips bij het kiezen van het juiste matras. Zo weet je precies waar je op moet letten voordat je op pad gaat en kom je thuis met het juiste matras voor jouw ideale nachtrust. En wanneer je dan ook de overige tips in overweging neemt kan je bijna niet anders dan iedere avond heerlijk wegdromen. Welterusten!