Mand

Je mand is leeg

Mand

Je mand is leeg
Uitrusten na de feestdagen - hoeveel slaap hebben we eigenlijk nodig?

Uitrusten na de feestdagen - hoeveel slaap hebben we eigenlijk nodig?

Datum:

Categorie: Slapen

Tags: Slaapbehoefte

Nou ik heel erg veel op dit moment! Dit weekend staan er twee hele grote kruizen in mijn agenda. Ik doe helemaal niks! December is en blijft een maand waarin mijn agenda bomvol staat. Kerstborrel hier, kerstontbijt daar, cadeaus kopen, veel deadlines op mijn werk voordat ik met kerstvakantie kan en ga zo maar door. En dan denk je uit te kunnen rusten tijdens de feestdagen, maar niets is minder waar. Ik heb een hele gezellige, maar ook een hele drukke kerst gehad met veel bezoekjes aan familie en stressen voor het kerstdiner. Oud en nieuw was er niet minder om. Volop feest met vuurwerk kopen, oliebollen bakken en op stap tot in de late uurtjes. En nu is de batterij even leeg. Dit weekend zie ik alleen de bank en mijn bed. Het zet me wel aan het denken. Hoeveel slaap hebben we eigenlijk nodig om te blijven functioneren? En kan ik al mijn tekort gekomen slaap van de maand december inhalen in één weekend?

Hoeveel slaap we nodig hebben is een onderwerp dat velen bezighoudt. We zijn ons in toenemende maten ervan bewust hoe belangrijk slaap is voor ons welzijn. Slapen is een belangrijk onderdeel van ons leven aangezien we ongeveer een derde van ons leven al slapend doorbrengen. Maar hoeveel slaap heb je nodig om op je best te functioneren? Het antwoord hangt af van de persoon aan wie je de vraag stelt. We hebben allemaal een verschillende hoeveelheid slaap nodig en er zijn vele factoren die een rol spelen bij ieders persoonlijke slaapbehoeften.

Leer je slaapbehoeften kennen


Sommige mensen slapen te weinig en andere slapen weer teveel. De kunst is om een niveau te vinden waarop je je uitgerust voelt. Wanneer je wakker wordt voordat je wekker afgaat, dan heb je voldoende slaap gehad. Als je vervolgens de hele dag prima functioneert, dan is dat ook een teken dat je voldoende slaapt. Het exacte aantal uur dat je slaapt is niet het belangrijkste, zolang je maar voldoende uitgerust bent en je je goed voelt. Daartegenover staat dat wanneer je je moe voelt overdag, dat je óf te weinig hebt geslapen óf dat je teveel hebt geslapen en daardoor oververmoeid bent. 

Veel mensen geloven in het mantra ‘8 uur slaap per dag is perfec’. Voor veel mensen is dit ook het geval, maar er zijn altijd uitzonderingen. De behoefte van een volwassene aan aantal uren slaap varieert tussen de 4  tot 12 uur per nacht. Sommige mensen hebben van nature veel slaap nodig. Slaapspecialist Søren Berg noemt deze mensen de “langslapers”. Daarnaast heb je mensen die zich fit voelen na slechts een paar uurtjes slaap. Dit zijn de “kortslapers”. De oorzaak voor dit verschil is onbekend, maar het lijkt erop dat onze genen een belangrijke rol spelen in relatie tot hoeveel slaap we nodig hebben om goed te functioneren.    

Leeftijd en gezondheid zijn belangrijke factoren


De hoeveelheid slaap die je nodig hebt zijn voor een groot deel afhankelijk van je leeftijd en de staat van je gezondheid. Kinderen en tieners hebben veel slaap nodig omdat hun lichamen groeien terwijl ze slapen. Voor de meeste mensen geldt, hoe ouder ze worden, hoe minder slaap ze nodig hebben.

Onderzoekers van het National Sleep Foundation hebben onderzoek gedaan naar de slaapbehoeften van personen in verschillende leeftijdsstadia. Op de afbeelding zie je hoeveel slaap gemiddeld nodig is in een bepaalde leeftijdsgroep.

Slaapbehoefte

Onze gezondheid beïnvloedt ook de hoeveelheid slaap die we nodig hebben, aangezien ons lichaam onze lichaamscellen vernieuwd en aansterkt zodat we ons de volgende dag weer fit voelen. Wanneer je ziek bent, heb je meer slaap nodig dan normaal, omdat je lichaam tijdens je slaap aan het werk is om je cellen te vernieuwen. Medicatie kan ook zorgen voor vermoeidheid en daarmee dat je meer slaap nodig hebt dan normaal.

Seizoenen zijn ook belangrijk met betrekking tot hoeveel slaap we nodig hebben. In de winter zijn er minder uren met daglicht, waardoor de hersenen meer van het slaaphormoon melatonine aanmaken. Melatonine wordt aangemaakt wanneer het donker is en dit hormoon maakt ons moe. Dat is ook de reden waarom slaapspecialisten adviseren om geen TV te kijken of andere elektronische apparaten te gebruiken vlak voordat je naar bed gaat, omdat dit de productie van melatonine tegenhoud, waardoor we moeite hebben met in slaap komen. Omdat slaap wordt beïnvloedt door licht en donker, zijn er mensen die in de winter gemiddeld een uur langer slapen dan in de zomer.

Kun je ook teveel slapen?


De meeste mensen worden uit zichzelf wakker wanneer ze uitgerust zijn. Langer zou je ook niet moeten slapen, dit kan je oververmoeid maken gedurende de dag. Dit betekent niet dat “langslapers” meer kans hebben om oververmoeid te raken wanneer zij meer slapen dan gemiddeld. Zij hebben gewoon van nature meer slaap nodig.
Je kan een weekend extra lang slapen om de verloren slaap in te halen na een drukke week. Dit is normaal. Je kunt echter geen slaap inhalen van een of meerdere maanden. Een langdurig tekort aan slaap kan dus tot gezondheidsproblemen leiden.

Meer slapen dan nodig is kan leiden tot een slechte gewoonte. Daarom is het belangrijk om je ervan bewust te zijn hoeveel slaap je normaal gesproken nodig hebt en waarom je soms meer slaap nodig hebt dan normaal.