Mand

Je mand is leeg

Mand

Je mand is leeg

ONTDEK ONZE NIEUWE MEUBELEN | NU MET KORTING TOT 60%

Bekijk alle aanbiedingen
Vrouw die slaapt in bed, reikt naar een wekker

Moe na de vakantie? Zo kom je weer in je normale slaapritme

Datum:

Categorie: Slapen

Hopelijk heb jij genoten van een heerlijke vakantie! Je hebt vast avonden tot laat in de tuin geborreld met vrienden en familie. En wat was het fijn om de wekker even niet te hoeven zetten en lekker lui je dag te beginnen! Helaas vliegt de vakantie altijd voorbij en voor je het weet is het weer zover; de dag dat jij na je vakantie weer aan het werk moet. Hoe kom je zo snel mogelijk weer in je normale slaapritme? Wij geven je tips! 
 

1. Wen alvast aan je normale ritme

Heel vaak voelen we ons erg moe op de ochtend dat onze wekker gaat en we weer moeten werken na een vakantie. Het is daarom verstandig om niet pas op de zondagavond te beginnen met het resetten van je inwendige klok. Begin in plaats daarvan alvast een paar dagen eerder, zodat je al kunt wennen aan je normale ritme. Ga op hetzelfde moment naar bed als op een gewone door de weekse avond en zet de wekker op hetzelfde tijdstip waarop je op een werkdag moet opstaan. Je zult zien dat het daardoor op de maandag makkelijker wordt om op te staan. 
 

2. Gebruik licht en donker

In de ochtend zet daglicht jouw lichaam in de 'wakker worden-modus'. Wanneer het 's avonds donker wordt, laat de duisternis weten dat het tijd is om te gaan slapen. Zorg er daarom voor dat je in de ochtend naar buiten gaat om zo veel daglicht op te nemen. Dit stimuleert je interne klok. In de avond is het goed om vlak voordat je wilt gaan slapen, niet teveel kunstmatig of blauw licht te zien. Zet daarom minstens een uur voordat je gaat slapen de TV uit en leg je telefoon en tablet aan de kant. 

Lees meer over de invloed van licht op je nachtrust
 

3. Ga niet snoozen

Als de wekker op maandagochtend afgaat, heb je misschien de neiging om gelijk op de snooze-knop te drukken zodat je wat extra minuten slaap krijgt. Ik begrijp dat het erg verleidelijk is, maar doe het niet! Als je de tweede keer weer wakker wordt, voel je je niet meer uitgerust. Stel in plaats daarvan de wekker in op het tijdstip dat je ook echt op moet staan. Doe de gordijnen als eerste open, laat het zonlicht naar binnen komen zodat je hersenen het signaal krijgen dat het ochtend is. 

Geef ook niet toe aan het verlangen naar een middagdutje. Probeer te wennen aan je normale ritme door optijd te gaan slapen en op te staan. 
 

4. De tijd van je maaltijd

Tijdens je vakantie heb je 's avonds misschien later gegeten dan normaal. Om weer in je ritme te komen, is het goed om je avondeten vroeg in de avond te eten. Wanneer je 's avonds laat eet, is je lichaam nog druk met het verwerken van je eten. Dit heeft invloed op je nachtrust. Drink geen alcohol, of in ieder geval niet veel. Als je veel alcohol drinkt, zal je sneller in slaap vallen, maar de kwaliteit van je slaap wordt een stuk slechter. Je voelt je de volgende ochtend dan niet bepaald fit. Let verder op met dranken waar cafeïne in zit, zoals koffie en cola. 
 

5. Beweeg op het juiste moment

We weten natuurlijk allemaal dat bewegen gezond is. Dit is ook goed voor je nachtrust. Beweeg overdag of vroeg op de avond. Ga dus niet 's avonds laat nog inspannend sporten in de sportschool. Een rustige wandeling of wat rustgevende yoga-oefeningen zou je in de avond prima kunnen doen. 

 

Heb jij nog aanvullende tips om sneller in je normale slaapritme te komen na een vakantie? Deel ze met ons door een reactie achter te laten. 
 

Bronnen 

https://www.healthline.com/health/healthy-sleep/how-to-fix-sleep-schedule
https://sleepcouncil.org.uk/get-bedtime-back-on-track-before-school-starts/
https://www.sleepfoundation.org/articles/working-new-hours-how-reset-your-sleep-routine