Mand

Je mand is leeg

Mand

Je mand is leeg

ONTDEK ONZE NIEUWE MEUBELEN | NU MET KORTING TOT 60%

Bekijk alle aanbiedingen
Vrouw uitgeslapen

5 tips om makkelijker op te staan

Datum:

Categorie: Slapen

Tags: Slapen

Ben jij ook nog erg moe en suf als de wekker 's morgens gaat? Dan ben je zeker niet de enige. Zelfs ochtendmensen kunnen zich gedesoriënteerd en suf voelen wanneer de wekker gaat. Is het voor jou altijd een strijd om ’s ochtends wakker te worden en op te staan? Dit kan een negatieve invloed hebben op de hele dag en als dit probleem aanhoudt, kan het je algehele gezondheid beïnvloeden. Er zijn verschillende methodes die je kunt gebruiken om het opstaan makkelijker te maken.  Probeer daarom eens onze 5 tips!

1. Slaapcyclus en routines

Probeer er allereerst achter te komen hoeveel slaap je nodig hebt. Luister hierbij naar je eigen lichaam. Voor sommige mensen is 7,5 uur slaap genoeg, maar anderen hebben meer of juist minder slaap nodig.

Plan je slaap zodat je niet middenin een slaapcyclus wakker hoeft te worden. Slaapcycli duren ongeveer 90 minuten. In die periode ga je door verschillende fases: lichte slaap, diepe slaap en REM slaap. Wanneer je middenin een slaapcyclus wakker wordt, voel je je verward en suf. Probeer daarom om bijvoorbeeld 6 of 7,5 uur te slapen, zodat je 4 of 5 complete slaapcycli hebt gehad.

Zodra je weet hoeveel slaap jouw lichaam nodig heeft, kun je een dagelijkse routine ontwikkelen. Je lichaam is hier namelijk dol op. Door elke dag ongeveer op hetzelfde tijdstip te gaan slapen en je wekker iedere ochtend op dezelfde tijd af te laten gaan (zelfs in het weekend), zal je merken dat je makkelijker uit bed kunt komen.

Je kunt nog meer doen om je lichaam meer routine te geven. Begin met een ritueel voordat je naar bed gaat, een uur voordat je wilt gaan slapen. Dim alle lichten, zet alle elektronische apparaten uit, neem een warm bad, lees een boek, mediteer of doe een andere activiteit die je leuk vindt en waarvan je ontspant. Dit zal ook effect hebben op het opstaan ’s ochtends.

2. 's Ochtends wakker worden

De beste manier om op te staan wanneer de wekker gaat is om een routine te volgen. Het is beter om je innerlijke automatische piloot aan te zetten, dan om er heel bewust moeite voor te doen. De verleiding om te snoozen is vaak erg groot. Oh, hoe graag je nog even de ogen sluiten zou voor een paar minuten… Maar deze gefragmenteerde slaap is juist minder rustgevend en is een teken dat je eerder naar bed zou moeten gaan. Je kunt die extra tijd wel gebruiken om je brein er langzaam aan te laten wennen dat het tijd is om op te staan.

Als het iedere ochtend een gevecht is om niet op de snooze-knop te drukken, zet je wekker dan aan de andere kant van de kamer, zodat je echt uit je bed moet komen om hem uit te zetten. Wanneer je al uit bed bent is het makkelijker om op te blijven en te beginnen met je dag. Wat je ook doet, zorg ervoor dat je elke dag dezelfde routine volgt.
 

3. Kom in beweging en fris jezelf op

Zoals we hierboven al hebben benoemd: Kom in beweging zodra je opstaat. Dit stimuleert je hersenen en je lichaam. Je kan hier nog verder in gaan door ’s ochtends te gaan hardlopen of aan yoga te doen, als dit iets is wat je graag doet. Naast dat je hier goed wakker van wordt, geeft het je ook een heerlijk gevoel gedurende de dag en hoef je je niet meer druk te maken over wanneer je moet gaan sporten.

Een lekkere douche kan ook een goede manier zijn om de slaperigheid van je af te schudden. Maak je niet druk, het hoeft geen koude douche te zijn om verfrissend te zijn!
 

4. Laat wat licht naar binnen

Als je nog steeds slaperig bent wanneer je ’s ochtends wakker wordt, open dan direct de gordijnen. Licht geeft je hersenen een seintje dat de dag is begonnen, zodat het de juiste signalen naar je lichaam stuurt. Wanneer het nog niet licht is buiten, kun je overwegen om een wekker aan te schaffen die daglicht simuleert. Deze wekkers geven geleidelijk meer en feller licht op een vooraf ingestelde tijd voordat je alarm afgaat, waarmee je een zonsopgang kunt nabootsen. Lees meer over de invloed van licht op je slaap

5. Creëer de perfecte ochtend

Waarom zou je de dag beginnen met vervelende klusjes, waardoor je een slecht gevoel krijgt? Zorg ervoor dat het eerste wat je doet ’s ochtends iets leuks is. Dit maakt het opstaan een stuk makkelijker. Dit kan bijvoorbeeld meditatie zijn, een lekkere kop koffie drinken, even naar je favoriete muziek luisteren of iets anders. Kies iets wat je leuk vindt en wat jou lekker op weg helpt in de ochtend.

Fijne dag!

Check jouw slaap score

Ben jij benieuwd naar hoe goed jij slaapt? Doe dan onze slaaptest en check wat jouw slaap score is. 

Bronnen:
https://www.lifehack.org/articles/productivity/how-wake-immediately-the-morning.html
https://www.rd.com/health/wellness/how-to-wake-up-in-morning/
https://www.lifehack.org/articles/productivity/how-wake-immediately-the-morning.html