Mand

Je mand is leeg

Mand

Je mand is leeg

BLACK FRIDAY IS GESTART | KORTING TOT 70%
Vanwege het grote aantal Black Friday bestellingen, kan de levertijd langer zijn dan je van ons gewend bent
Zorg goed voor elkaar - Je kunt ook afstand houden door online te winkelen op JYSK.nl

5 tips om je kinderen naar bed te krijgen

5 tips om je kinderen naar bed te krijgen

Datum:

Categorie: Slapen

Na een drukke en onstuimige decembermaand kunnen veel ouders niet wachten tot er weer een beetje ritme en regelmaat in het dagelijkse leven komt van hun kinderen, zodat de rust in huis weer terugkeert. Mogelijk merk je dat jouw kinderen ook moeite hebben met goed slapen in deze spannende tijd. Toch is het belangrijk dat kinderen voldoende slapen zodat ze overdag lekker energiek kunnen zijn en goed kunnen presteren op school.

Slaapproblemen bij kinderen - wat te doen

Laten we vooropstellen dat ieder kind anders is en andere behoeften heeft. Dit geldt dus ook voor de behoefte aan slaap. Het is dus niet zo dat er één handleiding bestaat waarin perfect staat beschreven hoeveel uur jouw zoon of dochter iedere nacht zou moeten slapen. Maar er zijn wel een paar eenvoudige tips die zeker kunnen helpen om het slaapritme van je kind, en niet te vergeten daarbij ook je eigen slaapritme, te verbeteren.

Hoeveel slaap heeft mijn kind nodig?

De hoeveelheid slaap die kinderen ongeveer nodig zouden hebben verschilt per leeftijdsgroep:
4-6 jaar        10 tot 12 uur slaap per nacht
7-12 jaar      11 uur slaap per nacht
13-18 jaar     8 tot 10 uur slaap per nacht

Daarnaast is het belangrijk om ervoor te zorgen dat kinderen op een jonge leeftijd al een regelmatig slaapritme opbouwen, omdat dit de basis vormt voor het slaapritme voor als ze volwassen zijn.

Waarom slaapt mijn kind niet?

Dit zullen ongetwijfeld veel ouders zichzelf afvragen. Ze merken bijvoorbeeld dat hun kinderen problemen hebben met goed doorslapen, omdat de kinderen niet in een diepe rustgevende slaap vallen. Dit kan verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld groeipijn, veranderingen in de leefomgeving van het kind of andere vormen van onrust.


Waarom slaapt mijn kind niet?
 

Hoe krijg ik mijn kind in slaap?

Maar nu het belangrijkste, hoe krijg ik mijn kind in slaap! Hier is geen eenduidig en eenvoudig antwoord op te geven, maar deze tips zouden je kunnen helpen:

1 Als je kind nog jong is kan het helpen om een vast (slaap)schema aan te houden. Onregelmatigheid kan ervoor zorgen dat kinderen uit balans raken en dit is van invloed op het slapen. Met regelmatige slaaptijden en vaste wektijden bouw je als het ware een biologisch slaapritme op bij je kind. Dit zal hem of haar helpen om beter te slapen.

2 Licht en donker zijn automatisch van invloed op het menselijke slaapritme. Dus wanneer een kind naar bed moet, is de hoeveelheid licht in de slaapkamer erg belangrijk. Een volledig donkere slaapkamer is het beste voor wanneer je kind moet gaan slapen. Natuurlijk is het geen probleem als er een klein straaltje licht de kamer binnenvalt, maar hoe donkerder hoe beter.

Lees meer over welke invloed kleuren in je slaapkamer kunnen hebben.

3 Melatonine is een belangrijk hormoon als het gaat om slapen. Dit hormoon heeft een regulerend effect op je biologische klok, zowel voor volwassenen als kinderen. Voor kinderen met serieuze slaapproblemen zou dit hormoon kunnen helpen om je kind beter te laten slapen. Voor meer informatie kun je hierover contact opnemen met een arts of deskundige.

4 Geef je kind geen suikers en/of cafeïne (cola) vlak voor bedtijd. Deze voedingsstoffen hebben geen positief effect op het in slaap vallen. 

5 Daarnaast is het wellicht prettig voor je kind om voordat hij of zij moet gaan slapen een klein verhaaltje voor te lezen en even fijn toegestopt te worden. Als je hier een ritueel van maakt zullen je kinderen hieraan gewend raken en tijdens dit ritueel alvast een beetje in de ‘slaapmodus’ raken.

 Een verhaaltje voorlezen voor het naar bed gaan helpt bij slaapproblemen bij kinderen


Bronnen:

https://sleepfoundation.org/sleep-topics/children-and-sleep

https://www.sleepassociation.org/patients-general-public/children-and-sleep/basics-of-sleep-problems-in-children/